Charita Beroun, Nízkoprahová denní centra
Poslání služby:
Posláním Denního centra pro osoby bez přístřeší je zajištění základních životních potřeb a podpory lidem v obtížné životní situaci, spojené se ztrátou bydlení.
Cílová skupina:
Plnoleté osoby v krizi, ohrožené ztrátou bydlení, nebo bez přístřeší.
Za osobu bez přístřeší je považována osoba, která je ohrožena ztrátou bydlení, bydlí v provizorních podmínkách nebo bydlení již nemá.
Podmínky poskytnutí služby:
Zájemce o službu musí být schopen dorozumět se, může využít tlumočníka.
Chování osoby je v souladu s vnitřními pravidly služby.
Cíle služby:
Cílem je uživatel, který má zajištěné základní životní potřeby, je orientován ve své situaci a zná možná řešení. Dalším cílem služby je motivovaný uživatel aktivně řešící svou situaci.
Kapacita služby:
Beroun – okamžitá kapacita 20 osob
Hořovice – okamžitá kapacita 15 osob
Časové a prostorové hranice služby poskytované na adrese:
1. U Cukrovaru 1996, 266 01 Beroun
Po – Pá 8.00 – 15.00. So 8.00- 15.00
Od 1.7. -31. 8. pouze od pondělí do pátku.
Kluby: čtvrtek, 15.00 – 17.00. Od 1.7. - 31. 8. se kluby nekonají.
Sanitární den: každý 1. úterý v měsíci je centrum uzavřeno.
Forma poskytování služby: ambulantně
Přístup: Denní centrum nemá bezbariérový přístup.
2. Plzeňská 1641, 268 01 Hořovice
Po: 8.00 – 13.00
ST a Pá: 8.00 – 15.00
Forma poskytování služby: ambulantně
Přístup: Denní centrum má bezbariérový přístup.
Zásady poskytování služby
a) Respekt k osobnosti a situaci uživatele.
b) Dobrovolnost využití služby.
c) Ochrana soukromí, diskrétnost.
d) Podpora samostatnosti uživatele.
Poskytované činnosti:
Základní činnosti
Není-li uvedeno jinak, je služba poskytována zdarma. Ceny zpoplatněných činností jsou uvedeny v ceníku, který je součástí tohoto dokumentu.
A) Pomoc při osobní hygieně nebo poskytnutí podmínek pro osobní hygienu
a. Možnost využití WC
b. Celková hygiena těla (sprcha)
c. Možnost holení elektrickým strojkem
d. Praní a sušení osobního prádla za úplatu
e. Vydání čistého oblečení ze sociálního šatníku cca 1 x za 3 měsíce popř. v dalších odůvodněných případech
f. Výdej toaletních potřeb zdarma v odůvodněných případech
g. Aplikace desinfekčních a dezinsekčních prostředků, repelentů či mastí
h. Úschova čistého oblečení
B) Poskytnutí stravy nebo pomoc při zajištění stravy
a. Možnost využití mikrovlnné trouby pro ohřev vlastních potravin
b. Možnost samostatné přípravy stravy (pouze v Hořovicích)
c. Nákup potravin v doprovodu sociálního asistenta (neplatí pro DC Hořovice)
d. V odůvodněném případě výdej jednorázové potravinové pomoci
e. Vydání studené stravy 1x denně v otevírací době DC
f. Vydání teplého oběda za poplatek v době mezi 11:00 – 14:00 (neplatí pro DC Hořovice)
g. Vydání potravin k přípravě oběda (pouze v Hořovicích)
h. Pitný režim v otevírací době DC.
C) Pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí
a. Vyhledání kontaktů na různá zařízení (lékařská zařízení, ubytovny, úřady) dle potřeb uživatele
b. Zprostředkování návazných sociálních služeb (ubytování v azylovém domě, pomoc s podáním žádosti do pobytových zařízení)
c. Doprovod uživatele při obstarávání běžných záležitostí (rodný list, občanský průkaz, průkaz zdravotního pojištěnce atd.)
d. Možnost využití telefonu k vyřízení běžných záležitostí (získání práce, ubytování, lékař, úřady)
e. Možnost využití PC a pomoc při jeho obsluze (vyhledání informací na internetu, kontrola e-mailu)
f. Zasílání pošty uživateli na adresu DC
g. Pomoc se zajištěním lékařské péče (vyhledání zdravotnického zařízení, pomoc při evidenci, doprovod k lékaři)
h. Finanční plánování a možnost založení osobního konta uživatele v DC (neplatí pro DC Hořovice)
i. Pomoc při hledání a udržení pracovního uplatnění.
j. Pomoc při komunikaci s rodinou, obnovení vztahů.
k. Poskytnutí přístupu k dennímu tisku a TV.
l. Nácvik pravidelného nakupování a plánování nákupu vzhledem k příjmům.
m. Pomoc se smysluplným využíváním volného času (kluby a besedy pořádané v DC).
D) Základní sociální poradenství
a. Jednání se zájemcem o službu
b. Individuální plánování.
Fakultativní činnosti
(Není-li uvedeno jinak, jsou fakultativní činnosti poskytovány za úplatu. Ceny činností mají spíše motivační charakter.)
a. Úschova osobních dokumentů a finančních prostředků (bez poplatku)
b. Výdej toaletních potřeb
c. Pomoc s převozem osobních věcí při stěhování
d. Poskytnutí ošacení nad rámec bezplatné služby
e. Uvaření kávy
Popis realizace služby:
Jednání se zájemcem o poskytnutí služby
Zájemci o službu přicházejí do denního centra většinou na základě doporučení od kamaráda, úřadu státní správy nebo zaměstnance terénního programu či od veřejnosti samotné. Také však může službu zájemci zprostředkovat Policie ČR či městská policie. Zaměstnanec denního centra přicházejícího zájemce zkontaktuje v rámci osobního kontaktu – tzv. prvokontaktu. Při tomto kontaktu dochází ke zjišťování sociální situace zájemce, k vyhodnocení zda zájemce spadá do cílové skupiny či se nachází v negativní sociální situaci. Pokud je vyhodnocení negativní nebo při prvokontaktu bylo zjištěno, že zájemce požaduje činnosti, které denní centrum neposkytuje, k uzavření ústní smlouvy nedochází a zájemce je odkázán na příslušné úřady či organizace. Pokud je vyhodnocení pozitivní, je se zájemcem uzavřena ústní smlouva o využívání služeb denního centra a zájemce se stává uživatelem denního centra. Při uzavírání smlouvy je zájemce seznámen s chodem, pravidly a právy uživatele v denním centru, dále je též seznámen se způsobem nakládání s jeho poskytnutými osobními údaji. Uzavření ústní smlouvy může zájemce odmítnout. Jednání se zájemcem o službu probíhá v kanceláři denního centra.
Metody práce
Metodou práce denního centra je individuální, nedirektivní přístup, při kterém dochází k zajištění základních životních potřeb, k zorientování se uživatele ve své situaci a ke znalostem, jak svoji situaci řešit. Při individuálním plánování je kladen důraz na individualitu uživatele, na podporu jeho schopností a znalostí. Dále nabízíme uživatelům možnost využít další návazné služby – např.noclehárnu, azylový dům, službu sociální rehabilitace. Evidence uživatelů a dokumentace práce je vedena elektronickou formou.
Vyřizování stížností
Vyřizování stížností upravuje Metodický předpis služby MP/4. Stížnosti vnímáme jako zlepšování kvality a efektivity poskytované služby. Organizace se zavazuje na každou vyjádřenou stížnost reagovat.
Ukončení služby
Ukončení smlouvy:
ze strany poskytovatele:
- uživatel již nespadá do žádné cílové skupiny
- po vzájemné dohodě, kdy uživatel již nepotřebuje službu využívat
- po více jak půlročním nevyužívání služby – jednostranný úkon, uživatel není ukončení přítomen
- z důvodu zániku služby
ze strany uživatele:
- uživatel může ukončit smlouvu kdykoliv i bez udání důvodu
Materiální a technické zabezpečení služby v Berouně:
Nízkoprahové denní centrum je umístěno v samostatném objektu, který není bezbariérový.
Denní místnost je vybavena 5 jídelními stoly, termosem na teplý nápoj, mikrovlnnou troubou, k dispozici je knihovna, počítač s přístupem na internet, denní tisk a TV.
Na informačních tabulích lze získat aktuální informace o možnostech ubytování, zaměstnání a dalších sociálních službách v regionu. Uživatelům je dále k dispozici hygienické zázemí (sprchy a toalety) odděleně pro muže a ženy, vč. pračky a sušičky. Na chodbě je umístěna schránka na podání stížností a zamykatelné skříňky pro uživatele.
Strava pro uživatele je připravována v kuchyňském zázemí, kam uživatelé nemají přístup. Toto zázemí je vybaveno kuchyňskou linkou, sporákem, lednicemi, mikrovlnnou troubou, rychlovarnou konvicí a myčkou.
Pro účely sociálního poradenství slouží samostatná kancelář vybavená kancelářským nábytkem, dvěma počítači a multifunkční tiskárnou. Dále je součástí centra skladové zázemí.
Zaměstnanci mají k dispozici šatnu s přidělenou šatní skříňkou.
Budova denního centra je monitorována kamerovým systémem.
Materiální a technické zabezpečení služby v Hořovicích:
Nízkoprahové denní centrum má samostatný bezbariérový vchod pro uživatele nízkoprahových služeb. Denní místnost je vybavena 4 jídelními stoly a židlemi, termosem na teplý nápoj, mikrovlnnou troubou, počítačem s přístupem na internet a TV. Na informačních tabulích lze získat aktuální informace o možnostech ubytování, zaměstnání a dalších sociálních službách v regionu. Uživatelům je dále k dispozici hygienické zázemí (sprchy a toalety) odděleně pro muže a ženy, vč. pračky a sušičky. Je zde k dispozici bezbariérové WC i sprcha.
Stravu si uživatelé mohou připravit v kuchyňském zázemí. Toto zázemí je vybaveno kuchyňskou linkou, sporákem, mikrovlnnou troubou, rychlovarnou konvicí.
Pro účely sociálního poradenství slouží samostatná kancelář vybavená kancelářským nábytkem, počítačem a tiskárnou. Tato kancelář slouží zároveň jako šatna pro zaměstnance.
Jako zázemí pro sociální asistenty slouží prostor recepce, která je vybavena úložnými prostory na potraviny a lednicí, kancelářským stolem a PC.
Prostory centra jsou monitorovány kamerovým systémem, který nepořizuje záznam.
Časový rozsah poskytování služeb
Cílová skupina klientů
Místo poskytování služby
